Motivation vs Training

“Ilmu tanpa amalan, ibarat pokok yang tidak berbuah.”

Sejak dua minggu kebelakangan ini saya diajukan soalan yang begitu senada yang bertanyakan apakah perbezaan saya dengan yang lain. Saya lebih senang untuk tidak menjawab soalan tersebut dengan membandingkan kandungan program tetapi saya lebih berasa aman jika saya mengupas tentang dua bidang yang berlainan untuk difikirkan. Suatu waktu dulu saya terlibat dalam bidang jualan.

Sejak dua minggu kebelakangan ini saya diajukan soalan yang begitu senada yang bertanyakan apakah perbezaan saya dengan yang lain. Saya lebih senang untuk tidak menjawab soalan tersebut dengan membandingkan kandungan program tetapi saya lebih berasa aman jika saya mengupas tentang dua bidang yang berlainan untuk difikirkan. Suatu waktu dulu saya terlibat dalam bidang jualan. Keghairahan saya untuk maju dalam bidang itu menyebabkan saya sering menyertai program-program seminar berkaitan dengan bidang kejurujualan. Setiap kali selepas selesai seminar saya menjadi begitu ghairah dan bersemangat sekali untuk bekerja dan mencari wang.

Saya begitu bersemangat untuk berjumpa pelanggan dan berusaha untuk memenangi hati pelanggan. Namun seringkali pula semangat saya luntur di tengah jalan. Semangat yang pada awalnya begitu membara, padam akibat kekecewaan yang mungkin datang dari pelbagai sudut. Justeru untuk meningkatkan kembali semangat, saya kembali lagi untuk mencari program-program seminar yang dapat mengubah saya. Setelah mengikuti program yang seterusnya, hal yang sama berlaku lagi. Akhirnya saya menjadi malas untuk mengikuti program sedemikian kerana hangatnya sementara dan wang yang dibelanjakan bukan sedikit. Namun semangat untuk berubah masih kental dan akhirnya saya ditemukan dengan seorang yang bernama Andrew Cheng.

Dia telah melatih saya hingga saya tahu apa yang patut saya lakukan dan bagaimana harus saya lakukan. Mengapakah beliau dapat mengubah saya dan mengekalkan semangat saya hingga ke hari ini. Sebenarnya beliau tidak mengubah saya tetapi beliau melatih saya untuk berubah. Hari ini kita sering keliru dengan motivasi dan latihan(training). Ramai yang terperangkap dengan situasi ini sama seperti saya terperangkap satu ketika dahulu. Ramai yang menganggap latihan itu satu motivasi dan motivasi itu satu latihan. Sebenarnya ianya dua perkara yang berbeza. Motivasi dalam bahasa mudahnya memberi alasan. Ianya bertitik tolak dari soalan MENGAPA, contohnya mengapa kita dijadikan, mengapa kita perlu melakukan ibadah dan sebagainya.

Motivator pula adalah orang yang membuka minda untuk kita melihat alasan tersebut dan bagaimana alasan tersebut dapat menyebabkan kita melakukan sesuatu. Seseorang motivator perlu tahu cara paling efektif untuk menyampaikan bentuk alasan supaya diterima pakai oleh hadirin. Contohnya jika motivasi itu diberi kepada anak-anak sekolah, alasan yang sering kita dengar ialah jika kita belajar dan berjaya dalam peperiksaan maka kita akan dapat memasuki universiti. Alasan atau motivasi yang sering diberi oleh ibubapa untuk menyuruh anak-anak berpuasa mungkin dengan memberi upah pada setiap hari berpuasa.

Barat sudah lama menolak motivasi dalam sistem perkembangan insaniah kerana mengikut kajian University of California, Los Angeles, MOTIVASI GAGAL kerana ianya membawa sindrom yoyo atau bagi orang melayu hangat-hangat tahi ayam kerana kajian menunjukkan bahawa daya ketahanan motivasi hanya 4 hingga ke 5 hari sahaja yang mana cantuman neuro (neuro connection) belum berlaku sepenuhnya. Motivasi hanya menceritakan sebab mengapa dan ini berbeza dengan latihan atau training. Latihan bermaksud kaedah atau tatacara untuk mendapatkan sesuatu atau dengan kata lain latihan bertitik tolak dengan soalan BAGAIMANA.

Contohnya kita mungkin sering diajar mengapa kita dilahirkan di dunia. Kita perlu menjadi hamba yang taat, kita perlu beribadah dengan khusyuk. Jika soalan mengapa dan mengapa dikupas, kita semakin faham namun kita tak mungkin berubah kerana kita tidak dilatih untuk mendapatkannya. Kita hanya diajar untuk melakukan ibadah kerana motivasi atau alasannya syurga dan neraka. Tetapi kita jarang sekali dilatih untuk beribadah. Hanya dengan kata-kata tidak akan mengubah apa-apa kerana sudah terbukti kata-kata hanya bertahan untuk beberapa ketika. Dalam latihan ada motivasi tetapi dalam motivasi tiada latihan.

Cuba kita renungkan sama-sama secara jujur, berapa kali kita mengikuti kursus motivasi dan kemudian berubah. Saya yakin ramai yang berubah namun cuba ditanya lagi dalam diri berapa lama perubahan itu kekal dalam diri dan adakah ianya perubahan atau semangat. Tanyakan lagi dalam diri, berapa kali kita menghadiri ceramah-ceramah agama sejak kita kecil hingga dewasa, sekali, dua kali, tiga kali atau banyak kali. Tanyakan lagi ke dalam diri berapa kali kita berubah atau ketakutan kita pada azab Allah swt hanya ketika itu dan mungkin kita berasa seperti baru lahir di dunia pada keesokan harinya akibat ceramah yang hebat tetapi lusanya back to square one, atau kembali seperti asal.

Mengapakan seorang pelajar undang-undang tak kira bagaimana hebat keputusan peperiksaannya tetap sahaja perlu melakukan chambering sebelum layak digelar peguam, pasti ada alasannya. Alasan yang penting ialah setelah dia faham MENGAPA, dia perlu pula tahu BAGAIMANA. Justeru apabila orang bertanya kepada soalan yang saya nyatakan, saya sering menjelaskan bahawa saya seorang trainer yang melatih BAGAIMANA dan semestinya sebelum latihan dimulakan saya juga menceritakan MENGAPA. Saya sering diperkenalkan sebagai perunding motivasi ketika dijemput berceramah.

Saya sering meminta ruang untuk membetulkan kekhilafan itu yang mana saya kurang selesa dipanggil perunding motivasi kerana saya bukan motivator tetapi saya seorang trainer atau coach. Namun seorang pemotivasi boleh menaikkan semangat pemain bolasepak untuk menang perlawanan akan tetapi semangat tanpa strategi dan KAEDAH tidak dapat memberi kemenangan maka seorang jurulatih diperlukan untuk MELATIH supaya mereka pandai bermain bukan hanya bersemangat kerana semangat boleh datang dari pelbagai sudut sama ada dalaman, yang mana pemain ingin membuktikan kejaguhannya atau luaran yang mana pemain diberi ganjaran atas kemenangan.

Seorang jurulatih pula mestilah seorang bolasepak mestilah seorang yang pandai bermain bolasepak, mana mungkin orang yang tidak tahu menendang bola melatih pemain bola. Semoga kita kini dapat membezakan perbezaan yang jelas diantara motivasi dan latihan dan menjawab soalan mengapa motivasi gagal dalam mengubah secara efektif peribadi insan. Kata nabi saw, janganlah kamu ajar sesuatu yang kamu sendiri belum merasai manfaatnya.

Sumber : Dr Azhar Hj Sarip

Kursus yang akan meningkatkan keupayaan anda menggunakan satu kekuatan yang sudah sedia ada dalam diri anda untuk kejayaan hidup yang anda idamkan. Pelajari kaedah Meditasi Super Sedar yang sangat mudah ini.

En. Zulkefle Latiff salah seorang Trainer dalam Meditasi Super Sedar akan membantu anda langkah demi langkah menguasai ilmu ini untuk kejayaan hidup. Kursus satu hari ini pasti akan memberi kesan yang besar dalam hidup anda selepas ini, kemudian diikuti dengan intensif selama 2 minggu untuk memastikan anda benar-benar menguasai Minda Super Sedar dan mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian.

Sesungguhnya Tuhan tidak akan mengubah nasib seseorang itu, melainkan mereka yang mengubah nasib mereka terlebih dahulu. Jadi, ubahlah hidup anda sekarang dengan menyertai Kursus Kuasa Jiwa.

KANDUNGAN

  • Pengenalan
  • Intipati Kursus Kuasa Jiwa
  • Modul Kursus Kuasa Jiwa
  • Siapa Yang Perlu Menghadiri Kursus Kuasa Jiwa
  • 10 Sebab Mengapa Anda perlu Menghadiri Kursus Kuasa Jiwa
  • Soalan Lazim (FAQ)

PENGENALAN

Menurut World Helath Organization (WHO), kesihatan adalah suatu keadaan di mana seseorang berada dalam kesejahteraan secara menyeluruh; yang meliputi kesejahteraan jasmani, mental dan sosial dan bukan hanya terbatas kepada bebasnya seseorang daripada penyakit atau kelemahan. Pemeliharaan kesihatan akan menjadi lebih sempurna apabila kita selalu berfikiran positif, tidur yang berkualiti, senaman yang teratur dan diet seimbang. Salah satu daripada punca kemerosotan kesihatan yang utama adalah disebabkan oleh tekanan (stress). Kajian mendapati 80% hingga 90% masalah kesihatan dan penyakit berpunca daripada tekanan. Justeru ramai di antara kita mengambil pendekatan yang difikirkan terbaik seperti bercuti dan sebagainya. Namun, ramai yang kurang menyedari bahawa kedamaian sebenarnya berada di dalam diri, dan persoalan yang lebih utama ialah bagaimana untuk mencapainya dan memahaminya dengan lebih lanjut. Inilah subjek utama dalam setiap program Soul Power yang kami anjurkan. Hasil rumusan dan pengalaman mendalam Dr. Azhar, seorang kolumnis beberapa majalah informatif maka terciptalah satu kaedah yang amat praktikal dan efektif menggunakan kaedah Minda Super Sedar (Super Conscious Mind). Ianya adalah satu teknik menguasai tekanan(stress) yang dapat dilakukan di mana sahaja dan diamalkan oleh sesiapa sahaja tanpa dibatasi oleh umur, agama dan kepercayaan.

INTIPATI KURSUS KUASA JIWA

1. Mengenal siapa diri anda yang sebenar secara hakiki serta jalan merasa keagungan Allah swt.
2. Mencapai Kejayaan Dengan Kaedah KUASA NIAT yang hakiki
3. Mengenal halangan utama hidup anda
4. Menggunakan Kuasa Super Sedar dan BUKAN BAWAH SEDAR
5. Merasa erti sebenar kekhusyukan beribadah
6. Anda akan menemui punca segala masalah hidup anda
7. Daya self-healing meditasi Islam akan membuang segala unsur negatif yang mengganggu (saka, sihir dan lain-lain)
8. Kunci untuk membuka jalur hakikat kerezekian
9. Formula khusus untuk mempengaruhi manusia dan alam
10.Memberi segala kehebatan minda bawah sedar dengan lebih sempurna menggunakan kaedah minda super sedar.
11.Mendapat setiap kelebihan Meditasi Islam & Paksi Jiwa

MODUL KURSUS KUASA JIWA

Langkah Pertama: Membersihkan kotoran dalaman
Kata pujangga, "kosongkan dahulu gelas sebelum menuang air yang baru"

Sebagai langkah awal kepada transformasi diri, anda perlulah membuang segala sikap negatif yang terpahat pada diri anda.
Anda akan didedahkan….
# Faktor Kekuatan Sebenar untuk Transformasi Diri
# Perbezaan Minda Super Sedar dan Minda Bawah Sedar
# Apakah punca sebenar setiap masalah dan rintangan dalam kehidupan
# Teknik Terkini dan Paling Praktikal
1.) Apakah rahsia kekuatan paling kuat yang dimiliki oleh seorang insan
2.) Bagaimana mencapai titik ketenangan jiwa yang dalam
3.) Bagaimana membuang segala permasalahan
4.) Bagaimana mencapai syurga dunia

Langkah Kedua: Membetulkan rantai arahan.
Pada tahap ini anda akan mendapat satu momentum kekuatan jiwa yang kuat. Tenaga Kekuatan Jiwa ini akan membawa anda kepada jalan keluar untuk setiap permasalahan yang selama ini membebankan anda. Anda akan dilatih untuk menjadi
Khalifah kepada diri sendiri dan memastikan segala arahan diikuti oleh bio-komputer anda agar tiada lagi emosi murahan
yang membebankan.
Anda akan mempelajari...
# Gelombang otak dan impaknya dalam kehidupan
# Mengenali ego dan jalan kemasukannya
# Apakah risiko melakukan program minda bawah sedar dan kaedah untuk mengelakkannya

Langkah Terakhir: Melaksanakan impian
Jiwa anda yang sebenarnya akan menjadikan siapa anda. Dalam fasa terakhir ini anda akan dilatih untuk menjadikan setiap detik kehidupan tidak lagi terhalang dengan beban masalah secara otomatik. Anda akan didedahkan kupasan formula asas Soul Power dalam menangani setiap masalah yang datang. Satu formula yang akan memberi jalan keluar untuk setiap masalah.

Akhirnya walau seberat mana masalah yang menimpa anda masih tersenyum kerana setiap masalah PASTI ada jalan keluarnya dan anda telah pun melihat jalan keluarnya.
Anda juga akan diajar…
# Elemen kuasa jiwa dan formula bagaimana anda mencapai takdir anda
# Bagaimana berjalan di takdir yang baik secara otomatik dan melakukan pemasaran spiritual
# Bagaimana merasai erti sebenar hidup berTuhan

SIAPA YANG PERLU MENYERTAI KURSUS KUASA JIWA

•Mereka yang inginkan transformasi diri - SP akan mengubah anda menjadikan anda seorang baru, yang begitu positif dalam hidup dengan formula yang MUDAH dan PRAKTIKAL

•Mereka yang stress - SP akan mencantas akar yang menyebabkan tekanan dalam hidup anda dan stress kini adalah mainan hidup yang amat mudah dikendalikan

•Mereka yang mempunya banyak masalah - setiap manusia pasti mempunyai masalah. SP akan mengajar anda satu kunci untuk membongkar setiap masalah agar anda dapat menyelesaikannya. Menyertai SP adalah langkah pertama untuk menyelesaikan apa jua masalah yang anda hadapi.

Mereka yang ingin hidup berjaya dan bermakna - SP merupakan satu bengkel untuk mengupas erti kejayaan dan perlunya hidup bermakna. Wang tidak boleh membeli kebahagian namun jika tiada wang anda akan lebih bermasalah dan bahagia menghindar... SP ada formulanya untuk mendapatkan keduanya, bahagia dan wang.

Mereka yang terlibat dalam perniagaan - SP membentuk anda untuk menjadi seorang decision maker yang dapat menggunakan intuisi yang tepat. Keputusan yang tepat adalah satu keperluan dan perniagaan. SP juga akan membongkar rahsia asas memasarkan produk atau diri anda secara spiritual melalui kaedah pemasaran spiritual soul power. Biarkan kekuatan jiwa anda yang memasarkan produk anda.

•Mereka yang kurang keyakinan diri - SP akan mengajar anda bagaimana untuk mencapai kekuatan ruh yang akan menjadikan anda seorang yang berkeyakinan tinggi dan mampu menguasai diri sendiri. Orang yang boleh menguasai diri sendiri akan mampu menguasai yang lain.

•Mereka yang inginkan ibadah yang berkualiti - SP adalah kaedah minda super sedar yang berteraskan kepada kecintaan kepada Allah swt 100%. Justeru anda akan mengerti mengapa selama ini anda tidak khusyuk dan mengapa keyakinan anda kepada Allah swt kurang walaupun mulut anda mengatakan yang anda yakin. Anda juga akan mengetahui apakah yang dipanggil memerangi nafsu secara praktikal.

Mereka yang mengalami sakit - SP sudah terbukti dapat membawa peserta dan pengamalnya bertemu dengan ubat yang serasi untuk mengubati penyakit yang mereka hidapi. SP bukan mengubat tetapi membawa pengamalnya untuk bertemu ubat yang sesuai dengan penyakit mereka.

10 SEBAB MENGAPA ANDA PERLU MENGHADIRI KURSUS INI

1. Mudah:
Tanpa mengira usia, budaya mahupun latarbelakang, Soul Power adalah satu kaedah yang begitu MUDAH tanpa memaksa diri dan dapat dilakukan di mana sahaja.
2. Perubahan Segera:
Perubahan positif lazimnya dapat dirasai dalam masa 24 jam atau seminggu.
3. Fikiran Lebih Jernih:
Mengembang serta mendayagunakan seluruh keupayaan minda yang selama ini dibayangi oleh ego. Minda Super Sedar berupaya meningkatkan kreativiti serta mengajar teknik berfikir di ‘luar kotak’ fikiran untuk penyelesaian masalah (problem solving).
4. Lebih Sihat:
Meningkatkan keupayaan tubuh secara fizikal dan mental, daya tahan penyakit, awet muda serta lebih bertenaga.
5. Hubungan Lebih Bermakna:
Nikmati hubungan sesama insan dengan lebih tenang, tanpa prasangka, prejudis dan bebas dari sebarang tekanan (stress).
6. Keharmonian yang Kekal:
Mampu menpengaruhi keharmonian dengan keupayaan merendahkan gelombang fikiran di persekitaran anda dan mewujudkan suasana yang bebas tekanan (stress).
7. Peningkatan Sahsiah Diri:
Alami tahap kesedaran yang paling hening dalam diri serta
mencapai pencerahan diri.
8. Kejayaan Tanpa Tekanan (Stress):
Setiap tindakan yang diambil tepat dengan daya intuitif
yang tinggi
9. Ilmu yang Tak Ternilai:
Minda Super Sedar merupakan teknik pengembangan diri yang terbukti secara saintifik mampu memberi impak positif
kepada perubahan dan penguasaan diri.
10.Transformasi Diri:
Mengubah diri menjadi apa yang anda inginkan dan hidup dengan penuh positif dan berTuhan.


SOALAN LAZIM (FAQ)

Mengapa Meditasi Islam?

Meditasi Islam amat berbeza dengan meditasi biasa. Antara yang jelas dan ketara ialah penggunaan MINDA SUPER SEDAR (super consious mind). Meditasi biasa yang sering anda dengar, menggunakan kaedah minda bawah sedar. Peserta perlu membuat pembayangan ketika bermeditasi bahkan ada yang diminta mengosongkan fikiran. Apa yang terjadi ialah peserta gagal dalam bermeditasi. Meditasi Islam menjanjikan satu kepuasan kerana ia menggunakan kaedah yang paling mudah, paling efektif dan paling praktikal serta tidak perlu pembayangan atau pengosongan fikiran. Hasilnya amat menakjubkan kerana anda mampu mengupas rahsia meditasi dan kekuatan jiwa serta menggunakannya untuk pelbagai tujuan melalui kaedah kuasa niat dalam tempoh yang singkat

Apakah Paksi Jiwa?

Paksi Jiwa adalah satu kaedah penguasaan diri yang menggabungkan teknik-teknik sains kejiwaan, sains neuro serta minda super sedar. Ianya amat mudah dan praktikal kerana keselarasan minda super sedar dapat memberi kesan yang lebih efektif dari minda bawah sedar.

Apakah Minda Super Sedar?

Minda Super Sedar adalah kesedaran tertinggi manusia dan perlu dilatih oleh mereka yang bertauliah dan mahir seperti kami. Kami telah melatih Minda Super Sedar sejak dari tahun 2000. Ianya amat mudah serta praktikal daripada minda bawah sedar kerana peserta tidak perlu memggunakan pembayangan objek. Dalam minda bawah sedar peserta perlu memerah otak untuk membuat pembayangan dan ini amat bertentangan dengan minda super sedar yang menggunakan kaedah kuasa niat.

Apakah Kaedah Kuasa Niat?

Dalam sistem latihan kami, peserta akan diperkenalkan satu kaedah pantas untuk berjaya dalam segala hal iaitu kaedah kuasa niat. Ianya bukan seperti niat biasa yang anda lakukan tetapi kaedah niat dalam minda super sedar yang mampu menjadikan niat anda satu realiti. Paling penting anda boleh melakukannya di mana sahaja tanpa perlu bersusah payah untuk membuat pembayangan seperti yang berlaku dalam minda bawah sedar. Kaedah ini tidak perlu latihan kerana anda sering berniat dari kecil hingga kini cuma kini anda berniat dalam kaedah-kaedah tertentu dan niat anda insya Allah akan menjadi kenyataan

Adakah Paksi Jiwa Sama Dengan Hypnosis Dan Ilmu Pengasihan?

TIDAK, ianya tidak sama dengan hypnosis kerana hypnosis memerlukan memerlukan subjek menerima sugesti pengamal secara sukarela tanpa paksaan. Seterusnya hypnosis hanya akan bekerja pengamal berjaya untuk membawa subjek ke minda bawah sedar. Jelas sekali ia tidak praktikal kerana jika kita berurusan dengan orang ramai tidak mungkin kita dapat mengkhayalkan mereka sebelum membuat sugesti. Paksi Jiwa sebaliknya begitu praktikal kerana pengamal tidak perlu membuat subjek khayal (separuh sedar) kerana ianya terus dapat mempengaruhi subjek agar dapat menerima cadangan pengamal. Dalam ilmu pengasih atau magnetism, subjek mungkin tertarik kepada pengamal tetapi belum tentu dapat menerima cadangan pengamal. Kekuatan Paksi Jiwa ialah kemampuannya mempengaruhi subjek agar memudahkan urusan.

Bolehkah Ianya Digunakan Untuk Pelbagai Tujuan?

BOLEH, kerana ianya teknik yang multifungsi. Jika anda seorang yang gemar melakukan pengubatan secara alternatif, anda mampu melakukan imbasan (scanning) melalui kaedah kuasa niat, jika anda seorang jurujual anda mampu mengubah tanggapan pembeli terhadap barangan anda, jika anak anda nakal anda mampu mengubah sikap anak anda dalam masa yang singkat bahkan anda mampu membuka rahsia kecurangan pasangan. Tetapi jika anda mempunyai tujuan buruk atau merosakkan ianya tidak akan berhasil kerana minda super sedar tidak menerima sifat negatif bahkan akan merosakkan fikiran anda sendiri.

Apakah Perbezaan Kursus Meditasi Islam Dan Paksi Jiwa?

Secara mudah Kursus Meditasi Islam lebih mengutamakan kemantapan jiwa dan rohani dan Paksi Jiwa adalah kursus yang mencorak hubungan anda sesama manusia. Jika keduanya digabungkan anda akan dapat mencapai suatu kekuatan jiwa dan mampu mengubah corak kehidupan untuk menjadi manusia yang berjaya dunia dan akhirat, insya Allah. Minda yang positif tanpa jiwa yang mantap serta teknik yang canggih tidak mampu memberikan hasil yang anda inginkan.

Bila Saya Boleh Gunakan Teknik Meditasi Islam atau Paksi Jiwa?

Sejurus selepas mengikuti kursus sehari dari jam 9.30am hingga 5.30pm anda dapat terus menggunakannya.

Adakah Amalan Atau Bacaan Tertentu Untuk Diamalkan?

Anda harus mengikuti latihan jiwa murni yang kami ajar untuk memaksimakan hasil yang anda inginkan. Ianya amat mudah kerana ianya bukan tenaga dalam atau minda bawah sedar. Dari segi bacaan, sebagai seorang Islam anda perlu melazimkan amalan-amalan surah lazim yang anda sering amalkan seperti al-fatihah dan lain-lain. Tetapi ianya bukan kemestian.


BORANG PENDAFTARAN KURSUS

Nama:
Email:
No Tel
Perkerjaan
Tempat Tinggal
Apakah Objektif Anda Menghadiri Kursus Kuasa Jiwa
Pengesahan Bayaran (Sila masukkan Nama,Tarikh Bayaran,Masa,Bank)
Pertanyaan

form creator